четвъртък, 6 февруари 2014 г.

За магданозените кюфтенца и някои други магданозени проявления

"Китка-китка магданоз,
кой излезе първи - тоз!"

Една от най-популярните броилки в детството...В света на игрите още съм нямала отношение към магданоза като подправка. Изобщо не го познавах в кухненското му прoявление. Детски безгрижни години... По-натам развих вече чувство близко до отвращение към зеления и не винаги свеж спътник на кюфтета, салати, таратор (особено в таратора) и го вадех и отделях настрана от всякаквите там, подправени с него, ястия. По летните лагери имах чести, нежелани, но неизбежни обедни срещи с негово магданозено натрапничество. Никак не понасях салата и/или таратор с накълцан отгоре магданоз. Поне докато не родих дъщеря ми и тя от първата си салата ( дето се вика) обикна този същия магданоз до степен да го обира и от нашите салати, и от гарнитурите - където го сервират дори на стръкче, и си го пасеше с голямо удоволствие, което ама никак не разбирах...Заради нея обаче започнах да го употребявам в кухнята и постепенно го приех. Особено в кюфтетата. Към днешна дата не признавам пържени кюфтета без магданоз и лук (повечко и от двете, колкото може ситно накълцани). Още повече се привързах към изцяло магданозените кюфтета. За тях ме "светна" Славян Радев преди  седем-осем години и в началото не приех сериозно това, че може само от магданоз да се направят изключително вкусни кюфтета. Струва ми се, че мина поне година докато опитам да направя от тях. Все още с едно недоверие и съмнение, че нещо ще се получи. Е, получи се! И то не нещо, а НЕЩО! Можело, значи, да се направи от две китки магданоз, две яйца, малко сирене и четири-пет лъжици брашно истинско кулинарно бижу. Магданозено...така де, изумрудено колие направо ти иде да си подредиш в чинията...да му се порадваш минута-две преди да изчезне.
Оттогава ги правя често. Поне веднъж месечно. Магданоз има през цялата година. Единствената не дотам приятна работа е кълцането му. Гледам да е добре наситнен, особено дръжките. Ако не ви се ситнят дръжки от тях може да си сварите чудесна отвара за почистване на кожата на лицето. И на кубчета лед става. Понякога за това ги използвам. Става и да ги намачкате за маска. Магданозът има много лечебни свойства и съответно приложения.

Споделям последната си, усъвършенствана рецепта за магданозени кюфтенца.

две китки свеж магданоз
две яйца
четири-пет лъжици галета
сто-сто и петдесет грама сирене
три-четири лъжици натрошени орехови ядки
черен пипер
( примерно - правя ги на око и не съм особено убедена в пропорциите)

Всичко се кълца, смила, натрошава и разбърква с вилица на гъстичка консистенция. Загрява се олио в тиганче. Кюфтенцата се оформят с намазнени лъжици и се изпържват много бързо. Може да се сложат да попият на кухненска хартия. Поднасят се със кисело мляко и чесън. За питието - по избор! Всякак вървят.




снимката ми е безобразна, колкото безобразно вкусни са кюфтенцата - прилагам я само за достоверност - стават!

А за последно магданозено проявление извиквам едно стихотворение, за което предварително се извинявам.

Вълшебното кюфте от магданоз

Защо не е животът прост
като кюфте от магданоз?
С яйце и сирене, с пипер,
със брашънце и с маниер.
Със орехчета за разкошество,
зелено, хрупкаво, разрошено.


Вълшебно е,  от МАгданОз
( римува се с магьосник, Оззз...)

и Ози

(за финален щрих
сега на бързичко приших)







17 коментара:

  1. А така... дай сега насам поне едно, а утре аз ще правя! :)
    Страхотно ми звучи и... да, наистина ще ги опитам :) Но сигурно ще ги метна във тава, че на котлона не ми се стои. Сигурно ще се загуби част от чара, ама все ще им остане с толкоз много дето имат го сега :)

    ОтговорИзтриване
  2. ееее,опасна си ти стихоплетка!
    Марта,много ми бе интересна метамофрозата ти по отношение на магданоза.
    У нас тоже е табу пресен,но след топлинна обработка се приема и ползвам като готвя.
    Хубава вечер!

    ОтговорИзтриване
  3. shareniika - хаха, със сигурност и в тава ще станат, хем чаровни колкото си трябва!


    Роси - какво да кажа, това си е вирус някакъв, римни менюта, кулинарни стихотворения - напаст... Предпазлива съм колкото мога и пак ги изтървам - римите, по-хлъзгави са от риби;)


    Хубава вечер и благодаря, момичета!

    ОтговорИзтриване
  4. Не, не, не, Марта!
    Никаква предпазливост!!!
    Все такива "римни" менюта да изтърваш ;)

    ОтговорИзтриване
  5. А аз съм като дъщеря ти-обичам го и го обирам от всякакви украси;) Когато бях малка ходех по дворовете и си го "пасях" направо от земята;)
    Любими кюфтенца!!!

    ОтговорИзтриване
  6. Амазонка - ами какво да правя, изтървана работа...
    Все си забутван шапката ( името и е Предпазливост;)


    Мъх - моята щерка напоследък предпочита копъра, поне за тараторите...и избягва да яде, каквото и да е, дори магданозени кюфтенца, но какво да се прави - периоди..
    Много ме развесели с твоя опит в пасенето на магданоз

    Виж кокичетата ти какво извикаха -


    Кокичетата току-що са дотичали.
    Стоят разрошени, задъхани и преми.
    По тях започвам пролетта да сричам
    и светлина започва да тече по вените.

    Кокичетата се побутват в строя,
    на пръсти се повдигат към небето.
    Зеленостеблата им, зимна воля
    помага им в снега дори да светят.

    Искрят в бялото с белите си шапчици
    и пръскат аромат на ситни капчици.

    http://marrta.blog.bg/lichni-dnevnici/2014/01/28/prizemiavane-na-snega.1232788



    Поздрави и благодаря!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Ти си,...., думи нямам. Прекрасно е и ако всеки път с някоя снимка провокирам такава река от красиви думи, обещавам да се постарая повечко;) Поздрав, Адаш!

      Изтриване
    2. Радвам, се, че ти хареса. Снимките ти са вдъхновяващи! Поздрави, Марта по име! :)

      Изтриване
  7. Поезия са твоите кюфтета Марта! казва го върл почитател на магданоза :)

    ОтговорИзтриване
  8. Като един убеден магданозо-почитател, ще си крадна рецептата! :)))) Пък в гарнитура с твоите леки рими, получило ти се е страхотно! :)

    ОтговорИзтриване
  9. Кулинарно бижу и допълнение за разкош..
    Чудесно предложение, Марта - допада ми,
    звучи ми много свежо и пролетно, а римите ти с удоволствие сричам :

    "Кокичетата току-що са дотичали.
    Стоят разрошени, задъхани и преми.
    По тях започвам пролетта да сричам
    и светлина започва да тече по вените.
    Кокичетата се побутват в строя,
    на пръсти се повдигат към небето.
    Зеленостеблата им, зимна воля
    помага им в снега дори да светят.
    Искрят в бялото с белите си шапчици
    и пръскат аромат на ситни капчици..."

    Благодаря за удоволствието, сърдечни поздрави и вдъхновени дни!

    ОтговорИзтриване
  10. кайти - радвам се на още един магданозен почитател!

    Gwendoline - никак не се учудвам, и двете с Кайти сте такива свежарки - магданозът не може да няма стрък в тази работа!!

    Поздрави и благодаря, момичета!


    di_ani - благодаря, че прочете и под черта, Дианка. Чудесни зимни дни и за теб!

    ОтговорИзтриване
  11. Извинявай, Марта, ама... не се стърпях ;)
    Да се изфукам искам тук:
    http://shareniika.blogspot.com/2014/02/blog-post_11.html
    И благодаря за чудната рецепта! :):):)

    ОтговорИзтриване
  12. Радвам се, че се обаждаш да споделиш! Вариацията ти е съвсем успешна, чак ми се прииска на свой ред да опитам. Тъкмо за постите мога да видя как ще станат на фурна.
    Поздраив и пак заповядай!;D

    ОтговорИзтриване
  13. Харесват ми - и кюфтенцата и стихчетата, Марте! Отдавна не те бях навестявала и бях забравила, колко приятно се чувства човек! Прибави ме в списъка на обичащите магданоз.:-)))
    А днес нека ти е хубав празника, който и от двата да празнуваш илли пък двата.:-))))
    Поздрави и много усмивки!

    ОтговорИзтриване
  14. Много ме спечели тези магданозени кюфтенца, особено като прочетох с колко малко продукти се прави. Много е приятно при теб! Добавих те към любимите ми блогове, за да не изпускам новините от теб.
    Успешна нова седмица!

    ОтговорИзтриване
  15. Moni - привет, Мони! Радвам се, че намина и се обади и аз не пропускам да те надникна! Благодаря за посещението и добрата дума! (.от празници чак сега успявам да отговоря! :)


    Жани - приятно ми е да прочета. Аз съм била при теб и пак ще идвам.В любими си ми, проверих.

    Хубава седмица!

    ОтговорИзтриване